• info@struktur.nl
  • 06 22 23 84 14
  • 06 22 23 84 14
 

Begeleiden van medewerkers

Medewerkers begeleiden bij een grote organisatieverandering

  • Geschreven door Saskia Groenveld
  • 30 juni 2023

Een reorganisatie, fusie of overname: ben je als HR-professional betrokken bij een organisatie waar een grote verandering op stapel staat? Medewerkers hierbij begeleiden, kan een uitdaging zijn. Sinds 2005 word ik als reorganisatiemanager ingeschakeld om organisaties succesvol door tijden van verandering te loodsen. Ik deel graag mijn werkwijze.

Medewerkers van A tot Z begeleiden tijdens een grote organisatieverandering vraagt om specifieke kennis, maar vooral om (veel) tijd. Mijn belangrijkste tips: begin op tijd en betrek de medewerkers OVERAL bij.

Stel de begeleiding dus niet uit ('dat doen we nog'). En laat niets onbesproken ('hier kunnen we echt nog niet over communiceren'). Spreek in je HR-team af om 100% transparant te zijn. Alleen dan kijkt iedereen zo positief mogelijk op een verandertraject terug. Goed voor de reputatie van de organisatie. En wel zo fijn voor alle betrokkenen.

Het is essentieel dat medewerkers zich veilig en gehoord voelen. Ik merk dat organisaties die hieraan minder aandacht besteden, vaker te maken hebben met ziekteverzuim. Het veranderproces verloopt dan stroef en soms is er zelfs sprake van verlies van onderling vertrouwen. Dat is nergens voor nodig!

Toekomstperspectief
Verliest een medewerker zijn baan tijdens de organisatieverandering? Dan is het mooi als de medewerker helemaal klaar is voor doorstroom of een andere baan buiten de organisatie, tegen de tijd dat het ‘oude’ werk stopt.

Een snelle doorstroom bespaart (veel!) kosten, dat weet je als HR-specialist als geen ander. Tijdens het verandertraject is het belangrijk dat een medewerker toekomstperspectief houdt. Dit zorgt ervoor dat hij met plezier blijft werken, en positief en gezond blijft. Dit verkleint ook het risico dat iemand (te) vroeg wegloopt. Als dit wel gebeurt, ontstaat er een acuut probleem: de continuïteit komt in gevaar en servicelevels dalen.

Als medewerkers weten ‘waar ze het voor doen’, dan delen ze hun positieve ervaringen en horen anderen buiten de organisatie dat ook. De organisatie gaat veranderen, maar de reputatie blijft gelijk. En soms wordt deze zelfs beter.

Onzekerheden ondervangen
Onzekerheid in tijden van organisatieverandering leidt regelmatig tot stress en een mindere gezondheid. Ook kan het zorgen voor meer fouten, uitval en een lagere productiviteit. Het is belangrijk eventuele onzekerheden zo snel mogelijk te ondervangen, bijvoorbeeld over iemands financiële positie. Ga met de medewerker in gesprek, met de informatie uit het sociaal plan bij de hand. Praat over de beëindigingsvergoeding, eventuele uitkering en nieuwe baankansen. Laat eventueel ook de partner aanhaken bij deze gesprekken.

Omslagpunt
Op een gegeven moment is er een omslagpunt bereikt: dit patroon zie ik altijd terug. Er is dan bij de medewerker genoeg ruimte ontstaan om de blik te richten op de toekomst. Dan kan het loopbaantraject van start. Kijk samen naar de kwaliteiten en drijfveren van de medewerker. Blijf hierbij realistisch, onderzoek ook de baankansen, in- en extern. Het traject moet concreet leiden tot ander, passend werk.

Teamspirit
Zodra de medewerker weet wat hij wil, is het tijd voor de volgende stap: ondersteuning bieden om dit doel daadwerkelijk te realiseren. Denk aan bij- of omscholing. En workshops, 'hoe benader ik de arbeidsmarkt'. Ik adviseer je om de teamspirit erin te houden. Het is voor medewerkers belangrijk om samen met collega’s op te trekken: elkaar tips geven, ervaringen delen, ‘samen de schouders eronder’. Als de sfeer goed is, verloopt de rest ook soepeler. Onderschat dit laatste niet!

Waardevol: regionale netwerken
Daarnaast adviseer ik je om aan te sluiten bij regionale business/werkgeversnetwerken. Hier kunnen HR-professionals sparren met vakgenoten, ervaringen uitwisselen en geschikte matches realiseren. Hier heb ik al vaak succes geboekt voor de medewerkers die ik begeleidde.

Meer weten?
Staat je rganisatie voor een grote verandering? Wil je eens van gedachten wisselen? Stuur mij een bericht op saskia.groenveld@struktur.nl, ik ga graag met je in gesprek.

Recente blogposts

  • Van ja zeggen naar ja doen
    Van ja zeggen naar ja doen
    • Sandra Blom
    • 07-08-2025

    Kijk eens in de Spiegel? Ben jij als Manager soms ook een 'ja zegger' en 'nee doener'?

    Lees meer
  • Weerstand.......Iedere Manager vreest ervoor
    Weerstand.......Iedere Manager vreest ervoor
    • Sandra Blom
    • 24-07-2025

    Hoe deal je als Manager met weerstand bij een verandering?

    Lees meer
  • Over de 4Daagse, Reorganiseren en de zomervakantie
    Over de 4Daagse, Reorganiseren en de zomervakantie
    • Sandra Blom
    • 11-07-2025

    Op het eerste gezicht lijken deze 3 niet zoveel met elkaar te maken te hebben,maar niets is minder waar!

    Lees meer