• info@struktur.nl
  • 06 22 23 84 14
  • 06 22 23 84 14
 

"Gun mensen na de overname tijd om te wennen"

Struktur in NRC

  • Geschreven door Saskia Groenveld
  • 21 januari 2025
  • 1 minuut leestijd

'Gun mensen na de overname tijd om te wennen' is de kop en de hoofdconclusie van de NRC-rubriek 'Dilemma's op de werkvloer' van 17 januari. Hierin mocht ik mijn ervaringen delen.  

Lees het artikel op nrc.nl 

Uit het interview (auteur Sezen Moeliker)
Als twee bedrijven worden samengevoegd, ontstaan of blijven er altijd cultuurverschillen tussen de twee groepen medewerkers, ziet hr-adviseur en reorganisatiespecialist Saskia Groenveld in haar werk. In 2015 deed ze een opdracht bij ING, de bank die aan het begin van deze eeuw de Postbank overnam. „Daar zeiden medewerkers nog steeds ‘ik ben blauw’, of ‘ik ben oranje’.” De medewerkers verwezen naar de kleuren van de logo’s van ING (oranje) en Postbank (blauw). „Het gevoel dat je als medewerker bij een bepaald bedrijf hoort, is heel sterk”, zegt Groenveld. Sommige mensen blijven zich volgens haar altijd verbonden voelen met het bedrijf waar ze van oudsher werkten. „Ze zijn vaak trots op waar ze hebben gewerkt, en dat wordt onderdeel van hun identiteit.”

Project 'Tango', de fusie van ING en Postbank in 2009

En verder: 
Wat bij fusies en overnames vaak misgaat, zegt Groenveld, is dat directies van bedrijven alleen oog hebben voor processen of teamsamenstellingen die moeten veranderen. „De menselijke kant wordt onderschat.” Gevolg hiervan is volgens haar dat medewerkers niks te zeggen hebben over alle veranderingen. „Terwijl de inbreng van medewerkers juist goed kan helpen om de periode van verandering door te komen.” De bovenste laag van het bedrijf beslist doorgaans hoe nieuwe teams eruit komen te zien, zegt Groenveld. Daar kan de leiding medewerkers niet echt over mee laten beslissen. „Maar je kunt medewerkers wel zeggenschap geven als het gaat om de vraag hoe je van twee aparte groepen één gezamenlijk team kunt maken.”

Graag onderschrijf ik de conclusie van het artikel:
Verandering is moeilijk. Sommige mensen blijven altijd het gevoel hebben dat ze bij het ene bedrijf horen, en niet bij het andere. Bij samenvoeging is daarom een belangrijke rol weggelegd voor de directie. Die moet erkennen dat de veranderingen impact hebben op medewerkers, en hen waar mogelijk betrekken bij te maken keuzes. Voor medewerkers is het zaak realistisch te zijn: verandering hoort bij de economie, en dus ook bij het werk.

Lees het artikel op nrc.nl 

Wil je meer weten over mijn ervaringen bij (grote) fusies en reorganisaties? Neem dan contact met mij op. 

Recente blogposts

  • Van ja zeggen naar ja doen
    Van ja zeggen naar ja doen
    • Sandra Blom
    • 07-08-2025

    Kijk eens in de Spiegel? Ben jij als Manager soms ook een 'ja zegger' en 'nee doener'?

    Lees meer
  • Weerstand.......Iedere Manager vreest ervoor
    Weerstand.......Iedere Manager vreest ervoor
    • Sandra Blom
    • 24-07-2025

    Hoe deal je als Manager met weerstand bij een verandering?

    Lees meer
  • Over de 4Daagse, Reorganiseren en de zomervakantie
    Over de 4Daagse, Reorganiseren en de zomervakantie
    • Sandra Blom
    • 11-07-2025

    Op het eerste gezicht lijken deze 3 niet zoveel met elkaar te maken te hebben,maar niets is minder waar!

    Lees meer